Vuonna 2026 myönnettävien jatkoavustusten hakuilmoitus
Valtionavustukset sosiaali- ja terveysalan yhdistyksille ja säätiöille sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Sisällysluettelo
STEA-avustukset
- Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta (STEA) haettavat avustukset ovat harkinnanvaraisia valtionavustuksia, joita sosiaali- ja terveysministeriö myöntää sosiaali- ja terveysalalla toimiville oikeuskelpoisille yhdistyksille ja säätiöille yleishyödylliseen, sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan. Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta annetun lain (284/2023) 3 §:n sekä lainkohdan nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen (1059/2023) 2 §:n mukaisiin tarkoituksiin.
- Avustuskelpoisia ovat yhdistysrekisteriin rekisteröidyt yleishyödylliset yhdistykset ja säätiörekisteriin rekisteröidyt säätiöt, joiden tarkoituksena on terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen Suomessa.
- STEA-avustukset jaetaan neljään avustuskokonaisuuteen.
Lisätietoa avustuskokonaisuuksista STEAn verkkosivuilla
Avustuslajit
Vuodelle 2026 jatkoavustusta voi hakea avustuskohteelle, jolle STEA toimittaa esitäytetyn jatkoavustushakemuksen verkkoasiointiin Avustuksen haku – osioon hakuajan alkaessa. Näitä avustuskohteita ovat pääsääntöisesti yleisavustukset (Ay-avustus) ja kohdennetut yleisavustukset (Ak-avustus), joille on myönnetty STEA-avustus vuodelle 2025 tai 2024.
- Lisätietoa avustuslajeista STEAn verkkosivuilla
- Yleisavustuksen käyttöön liittyvät yleisehdot ja rajoitukset -dokumentti verkkosivujen aineistopankissa
- Kohdennetun yleisavustuksen käyttöön liittyvät yleisehdot ja rajoitukset -dokumentti verkkosivujen aineistopankissa
Hakuaika
Avustusten haku alkaa STEAn verkkoasioinnissa 18.8.2025 ja päättyy 30.9.2025 klo 16.15.
Myönnettävien avustusten määrä
Avustuksia myönnetään valtion talousarvion momentilta 33.90.50. Vuonna 2026 myönnettävien avustusten määräraha vahvistuu myöhemmin vuoden 2025 aikana.
Avustuspäätös
STEA valmistelee avustushakemusten perusteella sosiaali- ja terveysministeriölle avustusehdotuksen, joka julkaistaan sivulla avustukset.stea.fi joulukuun alussa 2025. Kaikille avustusta hakeneille lähetetään avustusehdotus verkkoasiointiin.
Sosiaali- ja terveysministeriö päättää myönnettävistä avustuksista tammi-helmikuussa 2026. Kaikille avustusta hakeneille lähetetään avustuspäätös verkkoasiointiin.
STEA-avustusten hakua ja avustusten käyttöä ohjaavat säädökset
- Valtionavustuslaki (688/2001)(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun)
- Laki sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun) (284/2023)
- Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun) (1059/2023)
Valtionavustuksen myöntämisen yleiset ja erityiset edellytykset
Valtionavustuslain 7§ 1 mom.
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Sen lisäksi, mitä valtionavustuslain (688/2001) 7 §:ssä säädetään, avustuksen myöntämisen erityisenä edellytyksenä on, että:
Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta (1059/2023) 2 §:
- Avustuksia voidaan myöntää sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen huomioiden erityisesti toiminnan yleishyödyllisyys, yhteiskunnallinen tarve ja käytettävissä oleva määräraha.
- Avustusta ei voida ilman erityistä syytä myöntää valtion, kunnan tai hyvinvointialueen vastuulle kuuluvien tehtävien rahoittamiseen, ellei näillä toimilla ole välitöntä yhteyttä kokeilu- ja kehittämistyöhön tai uusien toimintamallien käyttöönottoon.
ja valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta (1059/2023) 3 §:
1) avustuksen myöntämistä on pidettävä tarpeellisena avustuksen hakijan omat varat, hakijan määräysvallassa olevien taikka hakijaan taloudellisesti tai toiminnallisesti kiinteässä yhteydessä olevien yhteisöjen tai säätiöiden käytettävissä olevat varat ja avustetuksi haetusta toiminnasta saatavat tuotot huomioon ottaen;
2) avustuksen myöntämistä on pidettävä tarpeellisena avustuksen hakijan muun toiminnan laatu ja tuloksellisuus huomioon ottaen;
3) haettaessa avustusta on esitetty riittävä selvitys toiminnallisesta tai teknisestä suunnitelmasta sekä avustuksen saajan edellytyksistä rahoittaa omavastuuosuus ja lisäksi investointiavustuksissa avustetun omaisuuden käyttökulut; ja
4) avustus kohdistuu avustustoiminnalle määriteltyihin avustuskokonaisuuksiin.
Sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää avustusta vain, jos lainsäädännön mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset ja valtioneuvoston asetuksen erityiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset ja erityiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Avustusten hakuun ja käyttöön liittyviä yleisiä linjauksia ja ehtoja
STEA-avustuksina myönnettävän avustusmäärärahan pienentyessä tulevina vuosina merkittävästi, tulee avustuksen hakijan kiinnittää erityistä huomiota avustuksella rahoitettavaksi haettavan toiminnan tarpeen ja tuloksellisuuden määrittelyyn sekä toiminnan kustannusten kohtuullisuuteen.
Avustetun toiminnan sisällön muutostarpeet ja talousarvioon vaikuttavat muutokset tulee kuvata ja perustella jatkohakemuksessa selkeästi.
Vuonna 2026 avustuksille ei myönnetä yleisen kustannustason nousuun perustuvia avustustason korotuksia. Toiminnan muutostarpeisiin liittyviin avustustason korotuksiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti kriittisesti.
Avustuskohteiden yhdistämistä suunnitellessa tulee hakijan olla etukäteen yhteydessä omaan avustuksen valmistelusta vastaavaan yhteyshenkilöön STEAssa ennen hakemuksen jättämistä.
Vuodelta 2025 säästyvän avustuksen määrä tulee arvioida mahdollisimman huolellisesti jatkohakemuksen talousarvioon.
Avustusharkintaa tehdessään STEA kiinnittää tänä vuonna erityistä huomiota seuraaviin teemoihin:
- miten järjestön toiminta sopeutuu toimintaympäristön muutoksiin ja miten muutokset on huomioitu toiminnan sisältöjen kuvauksessa
- järjestön toiminnan mahdollinen rinnakkaisuus tai päällekkäisyys muiden toimijoiden toiminnan kanssa
- toiminnan tavoitettavuuteen ja avoimen osallistumisen mahdollistamiseen. STEA-avustuksilla rahoitetun toiminnan tulee lähtökohtaisesti olla avointa ja maksutonta.
- toiminnan ja sen tavoitteiden konkreettisuuteen
- toiminnan tuloksellisuuteen
- kulujen kohtuullisuuteen
Avustuksen hakijan tulee jatkoavustushakemuksessa huomioida mahdollinen STEAn antama palaute vuosiselvityksistä, tuloksellisuusraporteista ja/tai toiminnan tarkastuksista ja selvityskäynneistä.
Varakkailta järjestöiltä edellytetään 15 %:n omarahoitusosuutta kohdennetuissa yleisavustuksissa (Ak-avustus, poikkeuksena jäsenjärjestöavustukset). STEAavustus yhdessä muiden julkisten tukien ja avustetun toiminnan tuottojen kanssa voi olla enintään 85 % toiminnan kustannuksista ja avustuksen saajan tulee kattaa omarahoitusosuus omista varoistaan. Yleisavustusten hakijoiden varakkuus huomioidaan osana muuta avustusharkintaa yleisavustuksen määrää arvioitaessa.
Avustushakemuksen arvioinnissa STEA käyttää kokonaisharkintaa. Lisätietoja avustuksen myöntämisen kriteereistä STEAn verkkosivuilla
STEA-avustuksen käyttöön liittyviä yleisiä ehtoja ja rajoituksia
- Avustusta ei voida myöntää toimintaan, joka kuuluu kunnan, hyvinvointialueen, valtion tai muun viranomaisen yleisen tai erityisen järjestämisvastuun piiriin. Yleisellä järjestämisvastuulla tarkoitetaan palveluita, jotka kunnan on järjestettävä varaamiensa määrärahojen edellyttämässä ja mahdollistamassa laajuudessa. Erityisellä järjestämisvastuulla tarkoitetaan subjektiivisten oikeuksien perusteella järjestettävää palvelua, mikä merkitsee henkilön oikeutta saada tietty palvelu, jos hän täyttää laissa säädetyt edellytykset oikeuden saamiseksi.
- Avustusta ei voida myöntää toimintoihin, joita kirkko tai muu uskonnollinen yhdyskunta harjoittaa lakisääteisesti tai muutoin ilmeisen hengellisessä tarkoituksessa. Kohderyhmien ei saa edellyttää osallistuvan uskonnolliseen toimintaan. Avustuksen saajan mahdollinen uskonnollinen toiminta tulee eriyttää avustuksella tehdystä toiminnasta taloudellisesti ja toiminnallisesti.
Erilaisiin kansalaisjärjestöjen toimintamuotoihin saattaa myös liittyä linjauksia siitä, mitä osia toiminnan kuluista voi tai ei voi kattaa STEA-avustuksella. Toimintoihin liittyvät linjaukset on julkaistu stea.fi-verkkosivuilla.
STEA-avustuksen hakemiseen ja käyttöön liittyviä ohjeita
Avustuksen hakijan tulee olla rekisteröitynyt Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin/säätiörekisteriin.
Avustusta haetaan STEAn verkkoasioinnissa: asiointi.stea.fi (siirryt toiseen palveluun)(siirryt toiseen palveluun).
Ohjeita avustusten hakuun on julkaistu stea.fi-verkkosivuilla:
Esteitä avustuksen myöntämiselle
STEA ei käsittele hakemuksia, joita ei ole lähetetty verkkoasioinnissa määräaikaan 30.9.2025 klo 16.15 mennessä.
Avustusta ei myönnetä hakijalle, joka ei ole toimittanut selvitystä aiemman avustuksen käytöstä annetussa määräajassa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, ja avustuksen hakija on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä.
Lisätietoja
- STEAn erityisasiantuntijat neuvovat avustusten hakuun liittyvissä kysymyksissä. Avustuksen hakijan tulee olla hakuun liittyvissä kysymyksissä aina ensisijaisesti yhteydessä järjestölle nimettyyn avustusvalmistelusta vastaavaan yhteyshenkilöön. Järjestölle nimetyn yhteyshenkilön yhteystiedot ovat verkkoasioinnissa (asiointi.stea.fi) Järjestön tiedot –osiossa.
- Verkkoasioinnin tekniseen käyttöön liittyvissä kysymyksissä palvelemme ensisijaisesti sähköpostitse: asiointituki.stea@gov.fi.