STEAn verkkoasiointi
STEAn verkkoasiointi palvelee järjestöjä avustusten hakuun, maksuihin, raportointiin ja muutoksenhakuun liittyvissä tehtävissä. Verkkoasioinnin osoite on https://asiointi.stea.fi.
STEA suosittelee, että verkkoasiointia käytetään pöytäkoneella tai kannettavalla tietokoneella.
Verkkoasioinnin käyttöön tarvitaan internetyhteys ja www-selainohjelma. Selaimella on sallittava pakollisten evästeiden (cookies) käyttö.
Verkkoasiointi toimii parhaiten yleisimmillä selainohjelmilla ja niiden tuoreimmilla versioilla:
- Microsoft Edge
- Mozilla Firefox
- Google Chrome
Järjestöt, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet verkkoasiointia:
Verkkoasioinnin käyttöönotto edellyttää järjestön tietojen ilmoittamista asiointiin ja järjestön nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön rekisteröitymistä palvelun käyttäjäksi. Asiointiin tunnistautuminen tapahtuu käyttäjän henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
Jos törmäät ongelmiin verkkoasiointiin kirjautumisessa tai asioinnin käytössä, tutustu alla oleviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä STEAan (asiointituki.stea@stm.fi).
Usein kysyttyjä kysymyksiä verkkoasioinnista
-
Miten saamme verkkoasioinnin ensimmäistä kertaa käyttöömme?
Jos järjestönne ei ole aiemmin hakenut avustusta, saatte verkkoasioinnin käyttöönne verkkoasioinnin etusivulta (https://asiointi.stea.fi) löytyvän Ilmoita järjestö -toiminnan kautta. Järjestön tiedot kannattaa ilmoittaa jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen avustushaun alkua, jotta ilmoitus ehditään käsitellä STEAlla ajoissa. Avustushakemuksen voi lähettää vasta sitten, kun ilmoitus on STEAssa hyväksytty. Ongelmatilanteissa apua saa sähköpostitse osoitteesta asiointituki.stea@stm.fi.
-
Mistä tiedän, että järjestöömme on jo rekisteröitynyt pääkäyttäjä?
Pääkäyttäjän rekisteröityminen verkkosivujen linkin kautta onnistuu vasta sitten, kun ensimmäinen pääkäyttäjä on avannut palvelun. Tarvittaessa ota yhteyttä järjestösi toiminnanjohtajaan.
-
Monta pääkäyttäjää järjestöllä voi olla verkkoasioinnissa?
Pääkäyttäjien tai peruskäyttäjien määrää ei ole rajoitettu. Pääkäyttäjiä on hyvä olla ainakin kaksi, jolloin talosta löytyy tuuraaja varsinaisen pääkäyttäjän sairastuessa tai lomaillessa, mutta määrää ei kannata paisuttaa liian suureksi. Vain nimenkirjoitusoikeudellinen pääkäyttäjä voi lähettää järjestön virallisia hakemuksia ja raportteja STEAlle.
Peruskäyttäjien määrää ei tarvitse rajata. Huomioithan, että peruskäyttäjä ei voi lähettää hakemus- tai raportointilomakkeita STEAlle, sen voi tehdä vain pääkäyttäjä, jolla on järjestön nimenkirjoitusoikeus.
-
Voiko kuka tahansa järjestössä työskentelevä rekisteröityä verkkoasioinnin käyttäjäksi?
Järjestön pääkäyttäjä kutsuu järjestön työntekijät verkkoasioinnin peruskäyttäjäksi. Jos koet, että tarvitset työssäsi verkkoasiointia, ota yhteys järjestösi pääkäyttäjään.
-
Miten pääkäyttäjä eroaa peruskäyttäjästä?
Peruskäyttäjä ei voi lähettää lomakkeita STEAlle, vaan siihen vaaditaan pääkäyttäjätunnus ja järjestön nimenkirjoitusoikeudet.
-
Olen verkkoasioinnin peruskäyttäjä, mutta huomasimme, että tarvitsisin kuitenkin pääkäyttäjäoikeudet, miten muutos tehdään?
Järjestönne pääkäyttäjä voi tehdä muutoksen verkkoasioinnin Käyttäjähallinta-osiossa. Hänen tulee poistaa sinut peruskäyttäjien joukosta, jonka jälkeen voit rekisteröityä pääkäyttäjäksi sivulla https://asiointi.stea.fi. Tarvitset rekisteröintiin henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksesi.
-
Toiminnanjohtajamme vaihtui. Hän on järjestelmän ainoa pääkäyttäjä. Miten toimimme, jotta saamme verkkoasiointiin korjattua uuden pääkäyttäjän?
Lähetä meille aiheesta sähköpostia osoitteeseen asiointituki.stea@stm.fi. Pääkäyttäjiä kannattaa olla ainakin kaksi, jolloin toinen pääkäyttäjistä voi hallinnoida järjestön käyttäjien tietoja esimerkiksi sairauden tai muiden äkillisten tapahtumien sattuessa.
-
Kirjautuessani järjestelmään pääkäyttäjänä, merkitsin itselleni väärän sähköpostiosoitteen. Miten voin korjata sen?
Voit korjata sähköpostiosoitteen verkkoasioinnin Käyttäjähallinta-osiossa.
-
Järjestön pääkäyttäjä on lähettänyt minulle rekisteröintikutsun peruskäyttäjäksi, mutta sähköpostiosoitteeni on ollut väärä. Miten pääsen muuttamaan sähköpostiosoitteen?
Pyydä pääkäyttäjää lähettämään sinulle uusi kutsu, jossa tieto on korjattuna.
-
Voiko verkkoasioinnin kautta lähettää liitteitä?
Kyllä voi. Sallitut liitetiedostomuodot ovat: ".docx", ".doc", ".odt", ".text", ".txt", ".rtf", ".ppt", ".pptx", ".pps", ".ppsx", ".odp", ".xls", ".xlsx", ".ods", ".pdf" ja ".pdfa"
Aina liitteitä ei kuitenkaan tarvita. Esimerkiksi hakemuksen mukana toimitettavat liitteet on määritelty verkkoasioinnin hakemuslomakkeella.
Tarvittaessa STEA voi pyytää myös lisäselvityksiä tai liitteitä täydentämään hakemuksella tai raportilla annettuja tietoja. Lisätietoja pyydetään verkkoasiointiin lähetettävällä selvityspyynnöllä. Selvityspyynnön saapumisesta verkkoasiointiin tulee tieto verkkoasioinnin käyttäjien sähköpostiin.
-
Voiko hakemuksen tai raportin täyttää useammassa osassa vai tuleeko se täyttää kerralla valmiiksi?
Hakemuksen tai raportin voi täyttää verkkoasioinnissa vaiheittain välitallennuksia tehden. Muista tallentaa täyttämääsi lomaketta säännöllisesti ja aina kun keskeytät verkkoasioinnin käytön pidemmäksi aikaa. Hakemuksen tai raportin voit lähettää STEAlle vasta sitten, kun se on täytetty valmiiksi. Huomioithan, että lähetyksen voi tehdä vain järjestelmään rekisteröitynyt pääkäyttäjä, jolla on nimenkirjoitusoikeus (tai STEAlle toimitettu valtakirja nimenkirjoitusoikeudelliselta järjestön edustajalta).
-
Voiko hakemusta tai raporttia täyttää useampi käyttäjä samanaikaisesti?
Uuden verkkoasioinnin lomakkeita täytettäessä saat ilmoituksen siitä, jos lomaketta täyttää toinen henkilö. Lomakkeen yhtä osiota voi täyttää yksi henkilö kerrallaan. Huomioithan, että kaikki verkkoasioinnissa olevat järjestösi hakemukset ja raportit ovat kaikkien järjestösi verkkoasioinnin käyttäjien (perus- ja pääkäyttäjien) nähtävillä. Muutoksia lomakkeisiin voi tehdä kuka tahansa käyttäjistä. Lomakkeiden täyttövastuut kannattaakin sopia/jakaa etukäteen, jottei täyttövaiheessa tule yllätyksiä. Älä täytä lomakkeelle arkaluontoisia henkilötietoja.
-
Kuka voi lähettää hakemuksen tai raportin STEAlle?
Hakemuksen tai raportin voi lähettää vain järjestön verkkoasiointiin rekisteröitynyt pääkäyttäjä, jolla on nimenkirjoitusoikeus. Allekirjoituksen korvaa sähköinen tunnistautuminen, joka tehdään palveluun rekisteröidyttäessä henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.
-
Kuka tai ketkä voivat nähdä järjestömme hakemuksen? Voinko toimittaa STEAlle luottamuksellisia tietoja?
Kaikki STEAlle toimitetut hakemukset ja raportit ovat lähtökohtaisesti julkisuuslain mukaisia julkisia asiakirjoja. Kuka tahansa voi siis halutessaan saada hakemuksen tai vuosiselvityksen kopion STEAlta nähtäväkseen. Ennen hakemusten toimittamista eteenpäin kolmansille osapuolille, salaamme hakemuslomakkeilta niissä mahdollisesti mainitut tunnistettavat palkkatiedot ja liiketoimintaan liikesalaisuuksiksi luokiteltavat tiedot. Myös hakemukselle kirjattavat yhteystiedot ovat lähtökohtaisesti julkisia tietoja. Tämä kannattaa huomioida, etenkin mikäli järjestönne yhteystietona on esimerkiksi turvakiellolla suojattu kotiosoite tai puhelinnumero. Suojattuja tietoja ei tule kirjata lomakkeille. Älä täytä lomakkeelle arkaluontoisia henkilötietoja, kuten tietoa yksittäisten henkilöiden sairauksista.
-
Hakemukseen ja raporttiin täytetään myös järjestömme henkilöiden palkkatietoja. Näkyvätkö palkkatiedot kaikille verkkoasiointia käyttäville pää- ja peruskäyttäjille?
Hakemuksen Palkkatiedot ja talousarvio-osion tiedot näkyvät verkkoasioinnissa vain nimenkirjoitusoikeudellisille pääkäyttäjille. Näin varmistetaan, etteivät henkilötietolain mukaan salassa pidettävät tiedot välity eteenpäin.
-
Mitä hakemukselle tai raportille tapahtuu lähetyksen jälkeen?
Kun lomake on toimitettu STEAlle verkkoasioinnissa, arkistoituu se STEAn verkkopalvelimelle. Voit halutessasi tilata arkistokappaleen itsellesi verkkoasioinnin Tapahtumahistoria-osiossa. Huomioithan, että vain järjestön nimenkirjoitusoikeudellinen pääkäyttäjä voi tilata lomakkeille täytetyt palkkatieto-osiot käyttöönsä.