Hur övervakar man användningen av STEA-understöd?
Innehåll
STEA har ett lagstadgat uppdrag att övervaka att understöden används på behörigt sätt.
Med övervakning av användningen av understöden säkerställs att:
- understöden används till det ändamål för vilket de har beviljats
- man vid användningen av understöden iakttar lagar och förordningar, de villkor och begränsningar som ställts i understödsbeslutet samt de allmänna villkoren för användningen av understöd,
- de förverkligade kostnaderna motsvarar både budgeten som framlades i understödsansökan och understödsbeslutet
- understöden används på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt
Alla understödstagare är skyldiga att årligen rapportera om användning av understöd till STEA.
Årsredovisning om användningen av understöd
Understödstagarna ska lämna in en årsredovisning om användningen av understöd till STEA. Utredningen ska omfatta ett kalenderår och den ska lämnas in till STEA före utgången av maj följande år. Årsredovisningen lämnas in till STEA via e-tjänsten. Årsredovisningsskyldigheten berör understödstagare som har lyft understöd under det föregående året eller understödstagare som har använt understöd som har lyfts under tidigare år. Man behöver inte göra en årsredovisning om organisationen inte har lyft understöd under redovisningsåret och om inget sparat understöd finns kvar från året före redovisningsåret.
Vid granskningen av årsredovisningen fäster STEA uppmärksamhet vid bland annat följande frågor:
- allokering av de intäkter och kostnader som bokförts för understödet, huruvida kostnaderna är lagenliga och om de är ändamålsenliga, rimliga och nödvändiga
- bokföringsmässig behandling av understöd
- att den understödda verksamhetens verkliga kostnader är i linje med understödsbeslutet och dess allmänna villkor och specialvillkor
- konkurrensutsättning av upphandlingar, iakttagande av upphandlingslagen, anskaffningar inom den närmaste kretsen
- understödstagarens interna kontroll
- revisorsberättelser, promemorior, protokoll och revisorns rapport (AUP-rapport)
- hur verksamhets- eller årsberättelsen motsvarar den rapporterade verksamheten
I årsredovisningen utvärderas understödstagarens hela verksamhet enligt data som står i årsredovisningblanketterna gällande bokslut, revisionsberättelse samt -rapport och verksamhets-/årsberättelse.
En slutredovisning ska upprättas för alla objekt som beviljats investeringsunderstöd. I slutredovisningsskedet rapporteras de kostnader som uppkommit under projektet. Slutredovisningen ska skickas till STEA via e-tjänsten omedelbart när projektet slutförts. Om man inte skickar in slutredovisningen återkrävs understödet.
Avbrytande av utbetalning
Avbrytande av utbetalning är en tillfällig säkerhetsåtgärd, medan ärendet utreds noggrannare. Beslutet om utbetalningens avbrytning kan göras t.ex. när:
- det är motiverat att misstänka att statsunderstödstagaren inte ger rätt och tillräcklig information som behövs för utbetalning av statsunderstöd eller för att övervaka att understödstagaren håller sig till riktlinjerna som gäller understödsbeslutet
- statsunderstödstagaren har underlåtit sin skyldighet att meddela om förändringar som gäller användning av statsunderstöd eller förverkligandet av användningsändamålet
- statsunderstödstagaren använder statsunderstöd i strid med understödsbeslutet eller dess allmänna villkor och begränsningar
- det finns väsentliga förändringar i beviljandet av statsunderstöd eller grunder för användningen och det är nödvändigt att utreda hur förändringar påverkar möjligheterna att använda statsunderstöd enligt lagen, budgeten och statsunderstödsbeslutet.
Återkrav av understöd
Understödet kan återkrävas om:
- understödet inte har återbetalats
- understödstagaren har använt statsunderstödet för ett väsentligen annat ändamål än vad det har beviljats för
- understödstagaren har gett STEA en felaktig eller vilseledande uppgift om en omständighet som väsentligt har inverkat på utbetalningen av understöd, dess belopp eller villkor eller hemlighållit en sådan omständighet
- eller understödstagaren väsentligt har brutit mot bestämmelserna om användning av statsunderstödet eller villkoren i beslutet om statligt understöd
Granskningar
STEA utför två slags granskningar.
Resultatgranskningarna riktas till innehållet i och resultaten i understödstagarens verksamhet.
Syftet med laglighetsgranskningarna är att granska den lagenliga användningen av understöd samt efterlevnaden av understödsbeslutet och villkoren i det. Laglighetsgranskningarna kan riktas till understödstagarens hela verksamhet eller endast till de understödda verksamheternas bokföring, ekonomi och administration.
Perspektiven och metoderna väljs enligt den organisation och/eller det understödsobjekt som är föremål för granskningen.
Dessutom kan STEA vid behov också göra inspektionsbesök för att även på kort varsel granska och säkerställa detaljer hos understödstagaren eller i den understödda verksamheten.
Innehållet handlar om: