E-tjänster
STEA:s e-tjänst
STEAs e-tjänst betjänar organisationerna med uppgifter förknippade med ansökan om, utbetalning av, rapportering om och ändringsansökan av understöden. Adressen till e-tjänsten är https://asiointi.stea.fi.
Ibruktagande av e-tjänster förutsätter att data om organisationen anges i e-tjänsten och att en person med namnteckningsrätt i organisationen registrerar sig som användare i e-tjänsten. Inloggning i e-tjänsten sker med användarens personliga bankkoder.
Vanliga frågor om e-tjänsten
-
Hur gör vi för att börja använda e-tjänsten?
Om er organisation har tidigare sökt understöd av RAY, finns era organisationsuppgifter färdiga i STEA:s e-tjänst.
För registrering i tjänsten räcker det att en person med firmateckningsrätt i organisationen registrerar sig i systemet och aktiverar organisationen i e-tjänsten. För registrering av den första huvudanvändaren behövs en länk till aktivering av organisationen. Den länken kan ni beställa via e-postadressen asiointituki.stea@stm.fi.
Om er organisation inte har sökt understöd av RAY tidigare, får ni tillgång till e-tjänsten via funktionen Anmäl en organisation (https://asiointi.stea.fi) på e-tjänstens förstasida. Det lönar sig att registrera organisationens uppgifter redan i god tid innan den faktiska understödsansökan inleds. -
Vi hittar inte vår organisations namn då vi ska registrera oss i e-tjänsten trots att vi tidigare har sökt understöd av RAY. Vad ska vi göra?
Ingen fara, skicka bara ett e-postmeddelande till oss på adressen asiointituki.stea@stm.fi.
-
Jag råkade välja fel organisationsnamn när jag skulle registrera mig. Vad ska jag göra?
Vi kan åtgärda problemet. Skicka ett meddelande till oss om vilken organisations namn du registrerade dig, med via e-post till adressen asiointituki.stea@stm.fi
-
Hur vet jag om vår organisation har en registrerad huvudanvändare?
Registrering av en huvudanvändare via webbplatsens länk fungerar först när den första huvudanvändaren har aktiverat tjänsten. Ta vid behov kontakt med verksamhetsledaren vid din organisation.
-
Hur många huvudanvändare kan en organisation ha i e-tjänsten?
Det finns ingen begränsning för antalet huvudanvändare och basanvändare. Det är bra att ha åtminstone två huvudanvändare, varmed det inom organisationen finns en person som kan vikariera om huvudanvändaren insjuknar eller är på semester, men det är inte att rekommendera att ha alltför många huvudanvändare. Endast en huvudanvändare med firmateckningsrätt kan skicka in organisationens officiella ansökningar och rapporter till STEA.
Antalet basanvändare behöver inte begränsas. -
Vår organisation är registrerad i e-tjänsten, men vi behöver även en huvudanvändare till. Var kan jag registrera mig som huvudanvändare?
Du kan registrera dig som huvudanvändare på webbsidan asiointi.stea.fi
-
Kan vem som helst i organisationen registrera sig som användare i e-tjänsten?
Organisationens huvudanvändare bjuder in organisationens arbetstagare som basanvändare i e-tjänsten. Om du upplever att du i ditt arbete också behöver använda e-tjänsten, ska du kontakta huvudanvändaren vid din organisation.
-
Hur skiljer sig huvudanvändare från basanvändare?
Basanvändare kan inte skicka blanketter till STEA, utan det kräver huvudanvändarkoder och namnteckningsrätt för organisationen.
-
Jag är basanvändare i e-tjänsten, men vi har upptäckt att jag ändå behöver huvudanvändarbehörighet. Hur gör vi ändringen?
Huvudanvändaren vid er organisation kan göra ändringen i e-tjänsten via funktionen Användarhantering. Hen ska ta bort dig från basanvändarna och därefter kan du registrera dig som huvudanvändare via sidan https://asiointi.stea.fi. För registreringen behöver du dina personliga nätbankskoder.
-
Kommer vi åt att ändra information som vi har angivit i systemet om ändringarna gäller till exempel uppgifter om basanvändare?
Huvudanvändaren kan ta bort och lägga till basanvändare och huvudanvändare via funktionen Användarhantering i e-tjänsten.
-
Vår verksamhetsledare har bytts. Hen är systemets enda huvudanvändare. Hur gör vi för att lägga till en ny huvudanvändare i e-tjänsten.
Skicka ett meddelande om ärendet till oss via e-post på adressen asiointituki.stea@stm.fi. Det lönar sig att alltid ha två huvudanvändare, varmed den ena huvudanvändaren kan hantera organisationens användaruppgifter i händelse av sjukdom eller några andra plötsliga omständigheter.
-
När jag registrerade mig som huvudanvändare i systemet, råkade jag ange fel e-postadress till mig. Hur åtgärdar jag felet?
Ta bort dina uppgifter i systemet via funktionen Användarhantering och registrera dig som huvudanvändare på nytt. Vid behov kan du skicka ett meddelande om ärendet till oss via e-post till adressen asiointituki.stea@stm.fi.
-
Organisationens huvudanvändare har skickat en registreringsinbjudan som basanvändare till mig, men min e-postadress är felaktig. Hur gör jag för att ändra min e-postadress?
Be huvudanvändaren att skicka en ny inbjudan till dig med korrekta uppgifter.
-
Kan man fylla i ansökan eller rapporter i flera omgångar eller ska de fyllas i helt och hållet med en och gång?
I e-tjänsten kan ansökningar och rapporter fyllas i stegvis genom att spara emellanåt. Kom ihåg att regelbundet spara blanketten som du fyller i och alltid när du avbryter användningen av e-tjänsten för en längre stund. Ansökan eller rapporten kan du skicka till STEA först då de har fyllts i helt och hållet. Observera att ansökningar och rapporter endast kan skickas in av den registrerade huvudanvändaren med firmateckningsrätt (eller av en företrädare för organisationen för vilken en fullmakt om namnteckningsrätt har skickats till STEA).
-
Kan fler än en användare fylla i ansökan eller rapporten samtidigt?
En ansökan eller en rapport kan endast fyllas i av en person åt gången, detta för att de ifyllda uppgifterna också ska sparas i systemet. Observera att alla organisationens ansökningar och rapporter i e-tjänsten är synliga för alla organisationens användare (både bas- och huvudanvändare) av e-tjänsten. Ändringar i blanketterna kan göras av vilken som helst av användarna. Ansvaret för ifyllandet av blanketterna bör avtalas/fördelas på förhand, detta för att undvika överraskningar i ifyllningsskedet.
-
Vem kan skicka in en ansökan eller en rapport till STEA?
En ansökan eller en rapport får endast skickas in av organisationens huvudanvändare, som har registrerat sig i e-tjänsten och som har firmateckningsrätt. Namnunderskriften ersätts med en elektronisk signatur som vid registrering i e-tjänsten görs med personliga bankkoder.
-
Vem eller vilka kan se vår organisations ansökan? Kan jag skicka in konfidentiella uppgifter till STEA?
Alla ansökningar (och rapporter) som skickas in till STEA är i regel offentliga dokument i enlighet med offentlighetslagen. Med andra ord kan vem som helst begära av STEA att få se en kopia på en ansökan eller en årsredovisning. Innan ansökningarna skickas vidare till en tredje part, sekretessbelägger vi på ansökningsblanketten eventuella identifierbara löneuppgifter och uppgifter som klassas som affärsverksamhetens affärshemligheter. Också de kontaktuppgifter som anges på ansökan är i regel offentliga uppgifter. Detta bör man observera särskilt om er organisations kontaktuppgifter till exempel innehåller en skyddad adress eller ett skyddat telefonnummer. Skyddade uppgifter ska inte anges på blanketten.
-
På blanketten och rapporten fyller vi även i löneuppgifter för vår organisations personal. Syns löneuppgifterna för alla som använder e-tjänsten som huvud- och basanvändare?
Uppgifterna som angivits vid punkten Budget på ansökan syns i e-tjänsten endast för huvudanvändaren med namnteckningsrätt. På det här sättet säkerställs det att information som enligt personuppgiftslagen ska vara sekretessbelagd inte förmedlas vidare.
-
Vad händer med ansökan eller rapporten efter att de har skickats in?
När blanketten har skickats in till STEA via e-tjänsten, arkiveras den på STEA:s nätserver. Om du vill kan du beställa ett arkivexemplar av den via e-tjänstens funktion Transaktionshistorik. Observera att endast organisationens huvudanvändare med namnteckningsrätt kan beställa löneuppgiftsdelarna som angivits i ansökan.